Följ mig i politiken!

torsdag 9 april 2009

Värna högstadieterminologi som inte finns?

Det har under lång tid varit en underligt stor debatt om sjätteklassare som kan flyttas till de 7 till 9-skolor som finns i kommunen. Varför debatteras det här? Jo, kommunen ser nu drastiska elevminskningar bland kommunens åk 7 till 9. Dessa elevminskningar är så stora att de kommer att bli mycket kännbara rent ekonomiskt för kommunen. För att minimera de ekonomiska konsekvenserna av elevminskningen vill man flytta vissa skolors åk 6 till dessa åk 7-9 skolor. Samtidigt ökar kullarna på förskolan, vilket skulle kunna innebära att i skolor med åk 1 till 6 skulle man även kunna inrymma förskoleklasser för att slippa bygga flera helt nya lokaler. Som jag ser det är detta det mest förnuftiga och ekonomiskt mest ansvarsfulla sätt att hantera den situation som nu uppstått. Gör man inte denna förändring finns stor risk att kvalitén på grundskolans undervisning i de högre årskurserna kommer att drastiskt försämras.

Vad är då alternativen? Ja, det har förts fram att man ska flytta elever mellan de s.k högstadieskolorna och en annan är att bygga nya förskolor och samtidigt lägga ner någon högstadieskola.

Hmm... Jag funderar över flyttningen av elever i någon åk 7-9 skola till annan 7-9 skola, men då stöter jag på problemet med att dessa elever kommer från väldigt många olika upptagningsområden som gör att de som redan färdas långt får färdas ännu längre och förmodligen också bryta upp de klasser och kompisskap som de idag är invanda med. Ett annat problem jag borde stöta på är att trots att man flyttar åk 7-9 elever emellan sina skolor kvarstår lokalproblemen, om man inte väljer att riva en skola för att om några år bygga upp den igen när elevkullarna återigen vänder uppåt. Det innebär att man kommer att stå med delvis tomma lokaler eller en ganska så stor skola som man måste varje månad betala en summa pengar för samt se till att underhålla. Då borde inte besparingen som är nödvändig att kunna genomföras och då kommer det med automatik gå ut över kvalitén på undervisning och skolmiljön lärare och elever vistas i. Man skulle kunna förlägga förskoleklasser i den tomma skolan, men då krävs stora ombyggnationer som kommer att kosta ganska mycket pengar. Dessutom tror jag inte det finns några föräldrar som vill placera sitt barn i en "superförskola" som det ju kommer att bli om man bygger om en stor 7-9 skola till förskola med flera hundra barn som ska samsas där. På det sättet tror jag kvalitén för förskolan kommer att kraftigt försämras.

Ett annat alternativ är att kraftigt skära ned på lärare med sannolikt fler lärarlösa lektioner och egna arbeten som följd. En sådan drastisk åtgärd kommer med all säkerhet inverka extremt negativt på utbildningskvalitén och möjligheterna att uppnå uppsatta utbildningsmål.

Nej, jag ser faktiskt ingen bättre lösning på problemen än den som barn- och ungdomsförvaltningens tjänstemän har på förslag, nämligen att flytta vissa sjätteklassare till 7-9 skolor och därmed också utforma en skola i samklang med hur utbildningen för lärare ser ut. Lärare utbildas i just åk 6-9, vilket också betyder att terminologin "högstadium" egentligen inte längre finns. Inte heller kommer undervisningsformen i en sådan skola för sjätteklassarna att förändras och inte heller klassernas sammansättning och förmodligen inte heller den klassföreståndare man har... Dessutom kommer det i ett sådant här förslag att krävas minimala kostnader för ev. ombyggnationer av gamla lokaler, vilket inte kommer att inverka särskilt mycket på planerade och nödvändiga besparingar.

Men, jag förstår att det finns krafter som motsätter sig det mest förnuftiga i dessa tider och som blundar för den verklighet som ligger framför oss. Därför finns det dom som nu försöker förvränga verkligheten och bedriva något slags gerillakrig mot sakernas förhållanden. Det är beklagligt, men i viss mån förståeligt. Men, det innebär också att de har åttagit sig ett stort ansvar uppå sina axlar och frågan är om de egentligen vet vad de ger sig in på... Jag förstår dock deras oror och deras aggressioner mot ett sådant här förslag. Informationen ut till föräldrarna har kanske inte varit den bästa och kommunikationen med de som har den politiska makten att genomföra förändringarna har inte heller varit särskilt bra. Som förälder vill man se tydliga och klara skisser och problemlösningar innan man går med på förändringar för sina barn. Man vill också försäkra sig om att barnen ska må bra i den nya miljön de kommer till och därför är kommunikationen så viktig. Jag skulle nog vilja se att kommunen med tjänstemän och politiker ansvariga för förslaget också tar på sig rollen som goda informatörer och kommunikatörer och samlar alla berörda föräldrar till ett stormöte där de under mötet får ställa frågor, diskutera och komma med farhågor, alternativa lösningar, kritik och beröm och att de efter mötet kanske också får möjlighet att rösta ja eller nej rådgivande om frågan där de kan lägga sin röst och sina synpunkter i en brevlåda påväg ut... För helt klart är det att mer information och kommunikation behövs för att öka förståelsen för den situation som föreligger.

Inga kommentarer: