Följ mig i politiken!

måndag 27 april 2009

Som vanligt inga svar...

Har precis kommit hem från KF och kollar tredje i hockeyn och det gör ju absolut ingen glad. Det gjorde inte kvällens KF heller för den delen. Jag ställde en interpellation till kommunstyrelsens ordförande Johan Persson (s) ang. kommunala bolag som betalar ut föreningsbidrag till föreningar, som dessutom ska vara bolagens motpart i förhandlingar... Exemplet jag använde var Kalmar Hem (helägt kommunalt bolag) som betalar ut 240 000 kronor av hyresgästernas pengar till Hyresgästföreningen. Jag ställde 6 frågor och jag fick bara svar på en av dem och det var om det finns något i ägardirektiven eller bolagsordningen som säger att Kalmarhem ska ge Hyresgästföreningen föreningsbidrag och svaret blev "Nej".

Johan ser detta avtalade föreningsstöd ur ett demokratiskt perspektiv med inflytande över Kalmarhems förvaltning. Jag undrar om hyresgästerna får det inflytandet då, vilken typ av aktiviteter främjar detta inflytande och inflytande över vad? Redovisar Hyresgästföreningen hur de använt pengarna? Om fler föreningar och organisationer skulle vilja arbeta för ökat inflytande och sociala aktiviteter i Kalmarhems bostadsområden, har dom också då rätt att få ta del av detta föreningsstöd? Varför ska ett kommunalägt bolag ge föreningar föreningsbidrag? Vilket inflytande har en hyresgäst i Kalmarhem som inte är medlem i Hyresgästföreningen? Hur många bolag ger ut föreningsbidrag? Ja, frågorna var många men svaren uteblev helt och hållet...

Istället slutade debatten med att Bertil Dahl (v) bjöd in mig till Hyresgästföreningen för ett samtal om deras verksamhet, varvid jag bjöd in Bertil Dahl till en ideologisk kurs i liberal-konservatism, då han verkar helt sakna denna ideologiska kunskap. Kanske skulle han byta parti när han väl blev upplyst? Ja, debatten gick sjögång i detta ärende... Sammanfattningsvis kan man konstatera att jag helt enkelt får söka svar på mina frågor någon annanstans, för kommunstyrelsens ordförande har inte en susning om vad han skulle svara...

Inga kommentarer: