Följ mig i politiken!

torsdag 5 mars 2009

Hundar, deras behov och deras hussar och mattar

Ja, det låter kanske en smula konstigt att gå runt och räkna hundbajshögar, men när jag var ute i går med min stora svarta hund tyckte jag att jag såg ovanligt mycket hundbajs precis överallt... Så idag började jag för skojs skull räkna antalet högar jag kunde se på cykelvägen (gamla ångloksleden i Rinkabyholm). Jag begränsade mig till ena sidan av cykelvägen och till max en meter från cykelvägen. På en sträcka som är ca 1 km kom jag upp i en märkbar summa av 107 bajshögar och mestadels från små hundar. Det är anmärkningsvärt eftersom det bara handlade om ena sidan av cykelvägen och bara max en meter från cykelvägen. Skulle jag räkna även andra sidan och hela vägen ner i diket skulle förmodligen antalet högar uppgå till mer än det dubbla, och detta på en sträcka om bara 1 km (1 00 meter). Detta är faktiskt ganska äckligt och i mina mått mätt helt oacceptabelt. Hur kan det komma sig att hundägare inte plockar upp efter sin hund, speciellt så nära cykelvägen som bara någon decimeter (som de flesta högar låg). Långt mer än hälften av alla högar var alltså från små hundar. I området där jag bor uppskattar jag att bara hälften av alla hundar är av den mindre storleken, vilket gör att man kan dra slutsatsen att det är hundägare med små hundar som är mest slarviga med att plocka upp sina hundars högar. Skärpning småhundsägare!!

Inga kommentarer: