Följ mig i politiken!

torsdag 26 februari 2009

Nytt möte, nya reservationer...

I början av mitt uppdrag som vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden lyckades jag förändra synen på planbestämmelser där det ingick bestämmelser om färgen på takteglet. I sin förlängning lyckades jag även få en ny syn på takmaterialet i övrigt och sådana bestämmelser finns nu inte längre kvar i planbestämmelserna. Det finns i och för sig andra saker som man kan ifrågasätta vad gäller bestämmelser om en viss typ av häck eller en viss typ av träd rörande privata småhustomter... Denna gång fanns takmaterial och färg på taktegel istället med i planbeskrivningen som en rekommendation. Denna gång valde s, v och mp att vidhålla att sådana rekommendationer ska finnas i planbeskrivningar, även om de inte är tvingande att följas. Vi i alliansen hade en annan åsikt, att lydelsen skulle strykas helt ur beskrivningarna. Eftersom det är s, v och mp som styr fick det bli en reservation från vår sida.

Ett annat ärende handlade om bygglov för en mur. I det här fallet hade grannarna inget att erinra mot murens uppförande och det finns inte heller något förbud mot uppförande av murar, eller plank för den delen, i planen för området. Detta gör det självklart för mig att också ge bygglov för uppförande av en mur. Att hypotetiskt anta att om denna fastighet får uppföra en mur så ska alla andra också göra det och sedan skapa ett s.k "gate community" är ganska flyktiga påståenden och bör inte ligga till grund för ett sådant här beslutsfattande. Områdets karaktär medger dessutom bygge av murar i olika variationer. Idag finns det även plank som slagits upp i området. Det var tydligen lättare att svälja för en trångsynt majoritet... Även här lade jag en reservation.

Ett annat ärende resulterade i att både majoriteten och alliansen yrkade på bifall av en bygglovsansökan. Händer faktiskt lite då och då...

Inga kommentarer: