Följ mig i politiken!

måndag 23 februari 2009

Jaha, då har man varit hemma i Sverige och Kalmar i 24 timmar och redan trött på vädret. I Paris satt man på uteserveringar, drack vin, njöt av atmosfären och de 13-15 plusgrader som slog emot en som en vägg när man landade och klev ut i den parisiska luften. Något som slog mig var att det var så himla rent och snyggt på gatorna. Inte ett kolapapper, inte en burk, inte en snus att kliva i. Jag förstod varför när jag såg en stor tankbil med en person som gick bredvid och sprutade bort allt som eventuellt låg på trottoaren ner på vägen och rinnande ned i avloppet försvann allt som eventuellt låg där. Det fanns soptunnor precis överallt, vilka också tömdes två gånger per dygn. Sopmaskiner körde varje morgon gata upp och gata ner för att sopa upp allt grus och smuts. Plötsligt gick det upp för mig att vi i Sverige är väldigt skitiga av oss. Sällan man ser en soptunna och definitivt inga sopmaskiner eller någon som spolade trottoarerna... Här i Kalmar kliver man i hundbajs och snus som ligger över hela stan. Papper, burkar och annat blåser omkring överallt och grus ligger på gatan året om, för man vet ju aldrig när det blir lite halt:) Parisarna har blivit väldigt trevliga och hjälpsamma mot turister. Kulturen flödar som om den är på väg att koka över, men klarar sig precis på gränsen till att bli för mycket. Jag förstod med ens att man kan bygga ett ganska bra samhälle på tre saker; kultur, fria och icke-styrda etableringar och billigt bröd, för bröd och kakor var enormt billigt. Allt annat hade precis samma priser som att turista i stockholm eller Köpenhamn. Paris är en stad jag definitivt skulle kunna bo och leva i.

Inga kommentarer: