Följ mig i politiken!

måndag 16 februari 2009

Interpellerande

Efter lördagens tidningsartikel om Olgas Kiosk i Kalmar kände jag mig överväldigad nog att skriva en interpellation i ärendet. Det är märkligt att ett bygglovärende kan resultera i en sådan konstig debatt om markreservationer som inte i sig handlar om den mark där det idag står ett gatukök som ägs av en småföretagare som är villig att satsa på att utöka sin verksamhet. Markreservationerna för angränsande mark har använts som argument att inte bevilja bygglov för en utbyggnad och utökning av gatukökets verksamhet eftersom den då inte skulle passa in i den vision som kan finnas för området i framtiden. Ett annat argument har varit att nu gällande detaljplan från 1947 (som snart kommer att ändras) inte tillåter en sådan verksamhet på platsen, en verksamhet som funnits där den idag ligger i snart 15 år. En del har påtalat att det är olyckligt att det över huvudtaget ligger en kiosk där när planen inte tillåter det. Jag vill nog vända på resonemanget och påtala att det är djupt olyckligt att detaljplanen inte ändrades när man från början tillät ett gatukök på platsen och detta egentligen borde har gjorts. Ytterligare ett argument har varit att arrendeavtalet för gatuköket går ut 2012 och kommunen har inte för avsikt att förnya det. Ett märkligt argument eftersom det inte är ett öppet och aktuellt ärende som står inför beslut. Ingen vet hur man kommer att ställa sig om tre år och om kommunen, mot förmodan, inte förnyar arrendeavtalet ser jag det som ett bevis för en mycket skral småföretagarpolitik och en signal till övriga småföretag att de ska se upp att starta några rörelser i Kalmar... Hur eller hur kräver debatten ett antal svar från kommunstyrelsens ordförande Johan Persson och dessa svar hoppas jag ska räta ut en del frågetecken. Interpellationen jag skrivit finns att läsa på www.kalmar.moderat.se/lovgren

Inga kommentarer: