Följ mig i politiken!

tisdag 10 februari 2009

Hyreshöjningar

Jag läste i tidningen för inte så länge sedan om Kalmarhem som genomför den tredje största hyreshöjningen i landet. Kalmarhem är ett bostadsföretag, kommunalt, som har dragits med stora ekonomiska problem under lång tid och när det uppdagades att ekonomin var långt sämre än vad prognoser och bokslut ständigt visade, mycket på grund av felkonteringar i bokföringen, blev läget så allvarligt att ett vanligt privat företag förmodligen skulle gått i konkurs. Men, kommunala bolag kan som bekant leva på mer skattepengar när kistan blir tom. I en tidningsartikel fick jag möjlighet att kommentera det prekära läget och jag sa då att jag är bekymrad över att det nu kan finnas risk för att hyrorna kommer drastiskt att få höjas. Jag fick mycket kritik för dessa uttalanden och kritikerna menade att jag istället skulle sagt att Kalmarhem bör omvandla fler hyresrätter till bostadsrätter. Visst, det hade jag väl då kunnat säga om jag faktiskt tyckte så, men faktum är att det råder ett tryck efter hyreslägenheter och fria villatomter i attraktiva lägen. Radhus, parhus och bostadsrätter råder det ingen större efterfrågan på, så man undrar ju lite varför man ska skrika efter en problemlösning som förmodligen kommer att leda till ett nytt problem?! Jag sträcker mig i dagsläget till att konstatera att jag fick rätt i min analys som gav upphov till den oro jag i artikeln gav uttryck för...

Inga kommentarer: