Följ mig i politiken!

torsdag 5 november 2009

Märkliga vändningar

Borstade tänderna på min son igår och upptäckte att en tand blivit grå. En sån tornado som han är kan det inte vara konstigt att han går och slår sig på tanden också... Men, för säkerhets skull ringde jag folktandvården för att kolla om det är något särskilt man ska hålla koll på. I telefon fick jag veta att vi skulle hålla lite koll på olika saker, men att det inte var nödvändigt att göra ett besök hos tandläkaren. Lade på luren och kom på att jag glömde fråga en annan sak. Tittade på eniro.se igen och slog numret. Råkade då slå numret till en annan folktandvårdsklinik. För att det inte skulle bli pinsamt med att ställa en fråga som vederbörande inte kunde sätta i något sammanhang berättade jag återigen hela historien och fick då veta att detta bör kollas upp på kliniken av en tandläkare så att den "riktiga" tanden under möjlktanden inte var skadad eftersom dess rötter ligger alldeles intill varandra. Så fick jag en tid för ett besök.

Det är ju faktiskt så att man undrar lite varför det är sådan skillnad mellan vilken tandläkarmottagning man kontaktar, båda är ju trots allt folktandvården... Varför bedömer en detta allvarligare än den andra? Och vad skulle hända om det nu visar sig att besöket hos tandläkaren skulle vara nödvändigt och den ena kliniken inte erbjöd ett sådant besök? Ja, den här situationen kräver lite tankeverksamhet och framför allt ett svar på varför man gör så olika bedömningar... En märklig vändning av en felringning...

Inga kommentarer: