Följ mig i politiken!

måndag 26 januari 2009

Krishjälpen till Gaza

Krisen för befolkningen i Gaza är akut och hjälpsändningar är på väg. Nu är även de ambulanser Röda Korset införskaffat till Gaza på väg. Jag tror hjälpsändningarna är väl behövda, men en sak oroar mig... Nämligen att den hjälp omvärlden nu ger människorna i Gaza faller Hamas till godo. Kanske inte att de försöker tillförskansa hjälpen för eget behov, vilket jag inte tror blir fallet, utan för att Hamas kan i propagandasyfte använda sig av hjälpsändningarna och omvärldens goodwill till att stärka sina positioner både militärt och politiskt. Detta vore förödande med tanke på den terrororganisation Hamas faktiskt är. Jag ser framför mig ett scenario där Hamas basunerar ut till befolkningen i Gaza att; "Se här! Vi har omvärldens stöd i vår kamp mot det onda Israel. Se här, vad vi har ordnat tillsammans med Israels ovänner till er favör! Se här! Hamas värnar om er med nya amulanser, mat och förnödenheter!" Sker detta är det djupt olyckligt, speciellt när nu marken börjar skaka under Hamas fötter och de börjar tappa förtroende, inte bara i övriga arabvärlden utan också bland sina egna. Hjälpsändningarna riskerar att bli det som stärker Hamas tillbaka till utgångspositionen och till fortsatt terrorstyre i Gaza. Min uppmaning blir denna: se nu till att hjälpsändningarna inte kan användas i politiskt propagandasyfte av Hamas!

Inga kommentarer: