Följ mig i politiken!

söndag 18 januari 2009

Israel - Hamas

Många är de militära konflikter som ägt rum mellan Palestinier och Israeler. Palestinska självmordsbombare på Israels gator och torg resulterade i stängda gränser och den berömda muren. Israel vill skydda sina medborgare mot palestinska och muslimska fundamentalister och terrorister, inget konstigt med det egentligen för tänk om Norge ständigt sprängt självmordsbomber i Göteborg och skickat raketer mot byar i Dalarna och Jämtland...

Israel drog till och med tillbaka sina "nybyggare" på palestinsk mark i hopp om ett slut på självmordsbomber och raketbeskjutning, men Palestina fortsatte ändå trots att Israel levt upp till deras då största krav. Den senaste freden bröts av Hamas upprepade gånger och Israel ansåg tydligen att det var dags att statuera ett exempel, att visa vad skåpet ska stå när de till sist tröttnade och anföll det område Hamas orättfärdigt styr över och därifrån raketerna kom. Det är det resultatet vi nu ser. Hamas har ständigt provocerat Israel med raketbeskjutning och självmordsbombare. Det är inte konstigt när man läser ett av de mål Hamas har med att upprätthålla en militär konflikt med Israel, nämligen att utradera Israel som stat och dess judiska befolkning. Detta ska de göra med våld, eftersom det ger den befrielse i döden som dessa terrorister verkar eftersträva.

Om jag inte minns fel så var det Hamas som vann det palestinska valet. Inte att förglömma är att Hamas är terrorister, att de är terrorstämplade. Detta gör det till en märklig situation där Hamas på Västbanken verkar vara mer diplomatiskt lagda än Hamas i Gaza där man är mer militaristiskt lagd. Inte ens den Hamasstyrda regeringen kan hålla ihop utan splittras upp i olika fragment med olika mål. Hur ska Palestina egentligen klara av en sådan här situation?

Gaza är mycket tätbefolkat och det är till synes oundvikligt att civila mål ska råka illa ut vid militära aktioner. Man kan fråga sig varför Hamas valt de tätbefolkade delarna av Gazaremsan till krigsskådeplatser? Att använda civila som militära sköldar är en uppfattning som ligger väldigt nära till hands, även om det är svårt att bevisa att så är. En anna fråga som ständigt dyker upp hos mig är varför man i tv-inslag och på bilder i tidningar och på Internet ser barn och ungdomar ute på gatorna mitt under pågående militära aktion? Jag läste härom dagen om en flicka som råkade illa ut när hon gick ut på ett shoppingärende åt sin mamma mitt under brinnande Israeliska bombanfallet. Jag kan inte låta bli att undra varför detta flickebarn var ute och gjorde ärenden åt sin mamma just då? Det är ofattbart och kan inte begripas... Varför släpper föräldrarna ut sina barn vid dessa tillfällen? I andra bilder tidigare år har man sett unga tonåringar vara ute och skjuta på och kasta sten på Israeliska beväpnade soldater. Varför låter man som förälder barn och ungdomar göra detta? Enligt mitt tycke är det helt obegripligt... Det går inte komma ifrån frågan om varför det verkar som att Hamas gör civila platser och byggnader till militära mål genom att använda dem till att postera ut militära baser och militär utrustning, mitt bland civila. Varför gör man detta, om det nu stämmer?

Många säger att kriget resulterat i att Hamas har stärkt sina aktier både i Palestina, men också i hela arabvärlden. Jag tror precis tvärtom. Man måste ställa sig frågande till varför palestinierna på Västbanken är så tysta i konflikten, varför palestinierna och myndigheten i Libanon varit så inaktiva och varför deras tidigare allierade i Jordanien, Syrien och Iran varit så tysta och passiva under hela konflikten. Man måste också fråga sig varför resten av arabvärlden verkar ha tröttnat på och vänt Hamas ryggen. Enligt min mening kan detta bara betyda en sak, att man är trötta på Hamas och deras ruskigt militaristiska fundamentalism som sårar inte bara terrorstämplade Hamas utan hela arabvärlden. Man vill med andra ord inte ha med Hamas att göra längre.

Till sist måste jag tillstå att palestinska barn, och vuxna lider och dör i onödan i Gaza. Men jag anser att detta är ingen annans fel än Hamas eget. Med ett annat agerande som borde varit mer diplomatiskt hade förmodligen ingen palestinier dött alls...

Inga kommentarer: